Propunere de proiecte pentru Master Planul General de Transport

Propunere de proiecte pentru Master Planul General de Transport

Mai jos este textul integral al documentului trimis pe data de 21.10.2014 la Ministerul Transporturilor continand propunerile AOPA Romania pentru proiecte in domeniul aviatiei ca urmare a dezbaterilor publice din data de 15.10.2014. 

 

Către: Domnul Director Mihail Ionescu

            Directia Transport Aerian
 
 

Propunere de proiecte in domeniul aviatiei

 

Ca raspuns la adresa numarul 42400 din data de 16.10.2014 “AOPA România” - Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave, înregistrată cu numărul 19218/299/2006 în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor Sector 1, CIF 19006438/2006, cu sediul în Intr. Grigore Alexandrescu nr. 10, 010628 București, având contul RO36 RNCB 0086 1259 6392 0001 deschis la BCR sucursala Grivița, afiliată din anul 2006 la IAOPA (International Council of Aircraft Owners and Pilot Associations),

vă propune urmatoarele doua proiecte pentru a fi incluse in Master Planul General de Transport

 

Proiectul 1 “Aerodromurile locale – o componenta esentiala in cresterea sigurantei traficului aerian si in dezvoltarea aviatiei generale din Romania”

 

Aerodromurile locale sunt baza de la care se incepe dezvoltarea aviatiei in Romania. Fie ca este vorba de cresterea unei noi generatii de piloti, fie ca este vorba de zboruri de agrement sau turism aerian, fie ca este vorba de salturi cu parasutisti toate aceste incep in covarsitoarea majoritate pe aerodromurile locale. In urma citirii MPGT si a discutiilor publice pe seama acestuia din data de 15.10.2014 am remarcat ca acest segment a fost complet ignorat. Venim in sprijinul corectarii acestei omisiuni prin propunerea urmatoarelor masuri.

 

Investirea unei sume infime de bani in dotarea aerodromurilor locale cu urmatoarele:

-       o statie meteo locala conectata la sistemul national de prognoza meteo si la cea de informare piloti;

-       o statie mobila de alimentare cu combustibil de capacitate mica (900l);

-       o masina mica de pompieri sau similar capabila sa transporte tehnica de stingere a incendiilor la locul unui eventual incendiu rezultat in urma unui accident aviatic in zona respectiva;

-       ajutor la imprejmuirea terenului pentru combaterea incursiunilor pe pista a animalelor salbatice sau a persoanelor neautorizate.

 

Efectele semnificative a acestor masuri vor fi intr-un interval extrem de scurt:

-       cresterea semnificativa a sigurantei traficului aerian de aviatie generala prin imbunatatirea informatiilor locale de (micro)meteorologie. La aceste informatii vor avea acces toti utilizatorii spatiului aerian de joasa altitudine, si aici putem enumera fara a fi exhaustivi SMURD, aplicatiile militare specifice, misiunile umanitare cu avioane de mici dimensiuni si nu in ultimul rand pilotii civili, romani sau straini, de aviatie generala. Cunoasterea conditiilor meteo locale in timp real este un ajutor esential la cresterea sigurantei traficului aerian prin planificarea zborului bazata pe date corecte de meteorologie;

-       cresterea semnificativa a mobilitatii avioanelor de aviatie generala prin asigurarea accesului la combustibil in majoritatea aerodromurilor locale;

-       scaderea semnificativa a riscului de deces in cazul unor accidente aviatice in zona aerodromului respectiv. Noua reglementarea AACR specifica aflata in faza de redactarea finala la Ministerul Transporturilor – RACR-AD-IADC, ediţia 2 / 2014 – face referire la necesitatea dotarii cu un autovehicul capabil sa transporte tehnica de stingere a incendiilor. Precizam ca si pentru aceasta reglementare AOPA Romania a fost un partener activ si foarte implicat in redactarea textului final.

-       Cresterea sigurantei traficului prin combaterea incursiunilor pe pista a animalelor salbatice factor urmarit si de UE si reflectat prin Regulamentului (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 care se va transforma intr-un Ordin de Ministru.

 
 

Pentru a nu incalca schema ajutorului de stat propunem ca dotarile de mai sus sa ramana in proprietatea Statului Roman si sa fie puse la dispozitie sub forma gratuita aerodromurilor indiferent de forma de proprietate a acestora. Aceste dotari se pot retrage daca aerodromul respectiv nu le foloseste sau nu le intretine corespunzator si se pot realoca altor aerodromuri.

 

Va stam la dispozitie sa definim impreuna in regim de urgenta detaliile concrete cat si criteriile de eligibilitate pentru acest program national de incurajare a cresterii aviatiei generala din Romania.

 

Proiectul 2 “Deschiderea portii de aviatie generala de la Aeroportul Baneasa (LRBS)”

 

Aeroportul Baneasa, prin locatia sa, este de o importanta foarte mare pentru aviatia generala din Romania. Practic este singura optiune limitrofa Bucurestiului de aterizare pentru aeronavele care necesita utilizarea unei piste asfaltate, pe timp de zi sau de noapte. De asemenea Aeroportul Baneasa este singura optiune rezonabila pentru traficul extern de aviatie generala cu aeronave avand masa maxima de decolare pana in 9700 kg. Asociatia noastra militeaza activ pentru a mentine Aeroportul in activitate si pentru a fi inclus ca Aeroport strategic in MPGT. Pentru a stimula activitatea de turism aerian cat si activitatea scolilor de zbor - unicele care pot antrena piloti pentru liniile aeriene sau serviciile aerine de urgenta - Asociata AOPA Romania a depus la MT  cererea ca traficul VFR sa fie scutit de taxa de navigatie aeriana terminala. Cererea a fost inregistrata la MT cu numarul 27612/4.07.2014 cu revenirea inregistrata cu numarul 30496/22.07.2014

In prezent traficul de aviatie generala pe Aeroportul Baneasa inregistreaza valori mult mai mici decat cele normale pentru un Aeroport cu o astfel de localizare din cauza taxelor de handling prohibitive. Aceste taxe de handling sunt rezultatul faptului ca pilotii de aviatie generala nu au un flux propriu in interiorul Aeroportului si sunt obligati sa foloseasca servicii care nu au nicio justificare in cazul unui Aeroport de asemenea dimensiuni. Taxele de handling ar putea deveni nule in cazul in care se deschide poarta de aviatie generala. Precizam ca aceasta poarta exista deja, este construita si echipata, trebuie doar sa fie receptionata de catre Beneficiar – Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti. Nu cunoastem detalii de ce aceasta poarta de aviatie generala nu s-a receptionat pana astazi dar va informam ca in momentul in care se va deschide Aeroportul Baneasca va deveni cel mai important aeroport de aviatie generala din Romania cu efecte benefice atat economice cat si de imagine externa.

 

Câteva informații despre Asociația AOPA România:

Cu peste 400.000 de membri, adică două treimi din piloţii Statelor Unite, AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) este cea mai mare şi mai influentă asociaţie a piloţilor şi proprietarilor de aeronave din lume. La aceştia se adaugă peste 23.000 de piloti si proprietari de aeronave în Europa, reprezentaţi la nivelul Uniunii Europene de IAOPA (International Council of Aircraft Owners and Pilots Association) organism în care AOPA România este membră cu drepturi depline încă din anul 2006.

Scopurile AOPA România sunt să contribuie la creşterea siguranţei zborului, să prevină restricţiile inutile și taxarea exagerată aplicate aviaţiei generale, să reprezinte interesele membrilor săi şi să promoveze interesele aviaţiei generale.

AOPA România este până în prezent cea mai activă si mai mare asociaţie națională de profil în apărarea drepturilor şi libertaţilor de zbor pentru aviația generală.

 
Vă rămân la dispoziție pentru orice lămurire.

În așteptarea răspunsului Dumneavoastră favorabil,

 
 
 
Cu deosebita stimă,
                                                           
Andrei Zincenco                                                                                              București
Vicepreședinte AOPA România                                                                     2014.10.20
 
 

Lasa un comentariu

9 + 3 =