"Falcon" singurul avion ultrausor de acrobatie "Made in Romania"!

"Falcon" singurul avion ultrausor de acrobatie "Made in Romania"!

Avionul "Falcon" este deja o prezenta constanta la mitingurile aeriene unde incanta publicul cu evolutiile sale acrobatice avandu-l la mansa pe domnul Dragos Stoicescu. La ultimul show aerian, la Clinceni de 1 Iunie, a primit aplauze la scena deschisa in semn de recunoastere a maestriei de zbor a pilotului si a avionului sau.

Putina lume stie insa ca acest avion este primul si singurul avion ultrausor de acrobatie proiectat, construit si testat integral in Romania de catre insusi pilotul acestuia domnul Stoicescu.

Dragos nu este la primul proiect reusit de acest tip, el construidu-si avionul "Condor" cu care zboara de foarte multi ani. Ceea ce este insa diferit este faptul ca avionul "Falcon" a fost proiectat de la inceput sa fie un avion de acrobatie fapt ce a ridicat foarte multe obstacole in calea realizarii sale. Constructorul sau a dat dovada de foarte multa perseverenta si ingeniozitate pentru a rezolva probemele specifice evolutiilor acrobatice printre care amintim alimentarea motorului in zborul inversat sau asigurarea ungerii motorului indiferent de atitudinea de zbor. Acolo unde nu a gasit piesele si subansamblele necesare scopului propus a fabricat piesele respective si le-a testat si ajustat zeci de ore ca sa fie sigur ca functioneaza asa cum si-a dorit.

FALCON YR – 6231

                                                                                                                                                                                                    [zbor inversat]

                                                                                                                                                                 [zborul in cutit - o evolutie dificila]

DESCRIEREA AERONAVEI
Avion monopost, aripa joasa, constructie din tabla duraluminiu( suprafetele de zbor si comenzile ) si teava de otel cu capote din materiale composite (fuselajul).


 

Aripa are profil NACA 2412 trapezoidala, cu lonjeron central si lonjeron spate, formata din 2 planuri, imbinate in interiorul fuselajului. Este o constructie complet metalica din duraluminiu 2024 T3, nituita cu nituri BSC 44, MS20426AD si MS470AD
Ampenajul este clasic, trapezoidal, construit in totalitate din duraluminiu 2024 T3, nituit cu nituri BSC 44, MS20426AD si MS470AD
Comenzile sunt montate pe lagare, cate 3 pentru fiecare, actionate cu tija de duraluminiu 2024 T3, mai putin directia care este actionata cu cablu metalic ф5.
Flapsul are trei pozitii numerotate de la planseu spre sus: 0 = lis;
1 = decolare si aterizare normala si 2 = aterizare scurta
Fuselajul este confectionat din teava de otel 4130, de tip grinda cu zabrele, sudata WIG 141, WPS 004-94, WPQR 28199 .
Pe paloniere se afla franele hidraulice tip MATCO independente pentru fiecare roata a trenului principal. Presiunea de lucru a rotilor este 2.1bar.
Trenul de aterizare este confectionat din duraluminiu.
Bechia, montata pe foaie de titan, este tip TOST- Germania. Presiunea de lucru 2 – 6 bar.
Toate materialele si instrumentatia sunt procurate de la SPRUCE AIRCRAFT, SUA.
Probele statice ale aripii, ampenajului, fuselajului, batiu motor, comenzi au fost facute pentru factor de suprasarcina n =+/- 6.
Nu s-au semnalat deformari in domeniul plastic.


MOTOR, ELICE
Avionul este echipat cu motor ROTAX 912 ULS 3, si elice tripala ф1700, tip MT PROPELLER 6A, cu guvernor hidraulic, care mentine turatia motorului la valoarea setata idiferent de evolutia aeronavei.


ARIPA

Profil NACA 2412, tip CLARK Y 3/2
Central focar plasat la 0.3 CMA+/-15%
Lonjeronul principal, plasat in centrul focar, este de tip “ profil I” realizat din 4 corniere 50 x 50 si inima de tabla de 1,5 grosime, material duraluminiu, nituite cu nituri pline. Este calculat pt o suprasarcina n=12.
Lonjeronul secundar este de forma “U” si are aceiasi constructie si calcul.
S = 11,55mp
Coarda la incastrare = 1800
Coarda la varf = 1200
Anvergura = 8400
Λ = 6,1

ELERON = 2 x 0.67mp = 1.34mp, cu compensator, unghi de lucru +/- 25⁰

FLAPS = 2 x 0.43mp = 0.86 mp, unghi de lucru 15⁰ si 40⁰

STABILIZATOR= 2 x 0.8mp = 1.6 mp. Profil simetric

PROFUNDOR = 2 x 0.7mp = 1.4 mp, cu compensator, unghi de lucru +/- 25⁰

DERIVA = 0.63 mp. Profil simetric

DIRECTIA = 0.60 mp, cu compensator, unghi de lucru stg/dr 30⁰

LIMITARI
MASE
MTOM = 560 kg
M max. gol = 395 kg

M max. zbor = 560 kg

VITEZE
VNE = 330 kph
Vso = 65 kph
V manevra =120 - 250 kph
V max. flaps = 160 kph

FACTORI DE SARCINA LIMITA
n = +/- 6


LIMITE DE MASE SI CENTRAJ
MTOM = 560 Kg
Centraj = 0.255 – 0.345 CMA


EVOLUTII PERMISE
Orice evolutie in limita factorului de suprasarcina mai putin evolutiile de tip “flick”.

 

GRUP MOTOPROPULSOR - ROTAX 912 ULS 3
Carburatoarele BING au fost inlocuite cu TBI (Throttle Body Injector), tip 3A, produs de Ellison Fluid System Inc-SUA, in vederea zborului inversat.
Acesta trimite amestecul carburant, preincalzit de uleiul de ungere la cca 80⁰C, intr-o singura camera care alimenteaza cele doua galerii da admisie ale motorului.


                                      [teste la sol pentru verificarea zborului pe spate - de remarcat cadrul rotund folosit pentru testare]

Circuitul de ulei a fost modificat pentru zbor inversat.

PUTEREA MAXIMA 100 CP
REGIM MAXIM
Conform Manual Utilizare ROTAX
rpm = 5800/5min
ulei: t=140⁰C, p= 0.8 min/7 bar max
chiulasa: metal 150⁰C , agent racire 120⁰C

VITEZA DE ROTATIE MAXIMA A ELICEI SI TIPUL
2386 rpm/210mps; MT PROPELLER 6A, TRIPALA, ф1700

TIP REDUCTOR SI RAPORT TRANSMISIE
ROTAX 1 / 2.43
NIVEL DE ZGOMOT
40db la 100m / 5500rpm

Cateva cuvinte se cuvin si despre pilot, domnul Stoicescu este un zburator cu o experienta de mii de ore de zbor, fost membru al lotului de Acrobatie, instructor de zbor cu zeci de elevi brevetati, inspector examintator, un militant constant pentru drepturile noastre de zbor si nu in ultimul rand membru fondator al AOPA Romania.

Descrierea si fotografiile ne-au fost oferite de catre proprietarul aeronavei caruia ii multumim pe aceasta cale.

Comentarii

  • NAZARE MIHAI
    12.06.2013

    Domnul Dragos Stoicescu a construit cel de al doilea avion. Acesta se cheama Falcon. Primul se chema Condor. Experienta sa si-a spus cuvantul intr-un upgrade in tehnologia de constructie al avionului Falcon si in performantele de zbor acrobatic ale acestui avion. Felicitari, domnule Dragos Stoicescu!

Lasa un comentariu

7 + 10 =